W naszej szkole funkcjonują
cztery świetlice szkolne. W głównym budynku szkoły A znajduje się największa świetlica dla uczniów z upośledzeniem umysłowym lekkim. W oddzielnym budynku B znajdują się pozostałe 3 świetlice: dla z oddziałów autystycznych przedszkolnych oraz klasy I-III, dla klas nauczania blokowego i gimnazjum, dla
zespołów rewalidacyjno - terapeutycznych z upośledzeniem umysłowym umiarkowanym i znacznym.
Głównym celem każdej ze świetlic jest
zapewnienie opieki uczniom przed zajęciami lekcyjnymi i po nich w bezpiecznym i miłym otoczeniu, stworzenie warunków do wypoczynku i relaksu, a także poprzez różnorodne zajęcia świetlicowe kontynuowanie usprawniania psychoruchowego uczniów.
Każda ze świetlic jest specyficzną, każda ma swoje cele i zadania co jest spowodowane tym, że uczestnicy to dzieci różniące się stopniem niepełnosprawności umysłowej i fizycznej. Świetlica dla uczniów z budynku A czynnie uczestniczy we wszystkich
imprezach organizowanych w szkole. Wychowawcy starają się by spędzanie tutaj czasu sprzyjało wszechstronnemu rozwojowi uczniów.
Na terenie świetlicy prowadzone są różnorodne
zajęcia: plastyczne, sportowe, muzyczne, teatralne, czytelnicze. Zajęcia te mają pokazać jak można organizować swój czas wolny, poza tym wzbogacają wiadomości, rozwijają umiejętności, wychowują, a także wspomagają pracę naszych terapeutów w usprawnianiu psychoruchowym uczniów.
Zabawa jest, obok nauki, podstawową formą aktywności. Dlatego uczniowie uczęszczający do naszej świetlicy mają
czas na dowolne zabawy zgodnie ze swoimi upodobaniami, które staramy się kształtować, rozmawiając o ciekawych sposobach spędzania czasu, proponując różnorodne zabawy i gry. Staramy się by zajęcia świetlicowe wyrabiały spostrzegawczość, umiejętność wypowiadania się,
ćwiczyły pamięć, uwagę, pobudzały fantazję i wyobraźnię.
Zabawy i gry mają wzbogacać wiadomości i doświadczenia uczniów,
podnosić sprawność umysłową i fizyczną. Poza tym zajęcia świetlicowe umożliwiają poznawanie i rozwój zainteresowań uczniów. Uczą współżycia i współdziałania w grupie, przestrzegania przyjętych zasad zachowania się nawiązywania kontaktów z kolegami, rozmawiania, słuchania, wyrażania swoich potrzeb, przekonań i uczuć, a także
ćwiczą umiejętność rozwiązywania sytuacji konfliktowych, panowania nad emocjami oraz przestrzegania reguł gier i zabaw.
Nasza świetlica szkolna
zajmuje się przede wszystkim opieką i wychowywaniem uczniów, ale także kontynuuje wszelkie zadania szkoły.